BMR neboli bazální metabolický výdej je číslo, které zjednodušeně řečeno udává, kolik potřebujete energie pro zachování těla v chodu. A my pro vás máme zbrusu novou online kalkulačku pro výpočet BMR.

Profesionálně se BMR měří v úplném klidu a neměla by pracovat ani zažívací soustava, tj. člověk by neměl 12 hodin jíst. Účelem měření je zjistit to, kolik energie potřebujete pro chod životně důležitých orgánů, tj. srdce, plící, mozku a nervového systému, jater, ledvin, pohlavních orgánů, svalů a kůže. Pokud nechcete nebo nemůžete absolvovat profesionální měření, můžete si své BMR spočítat sami- Zjistíte tak, jaké BMR byste měli mít, ale samozřejmě bez měření nezjistíte, jaké je ve skutečnosti.

Kalkulačka BMR

BMR si může každý spočítat ručně podle tohoto vzorce, který se liší pro ženy a pro muže:

BMR vzorec pro ženy

BMR = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) − (4,6756 × věk v letech) kcal/den

BMR vzorec pro muže

BMR = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) − (6,755 × věk v letech) kcal/den

Není matematika váš kamarád a vzorec se vám zdá složitý? Nevadí, po kalkulačce pro výpočet BMI jsme pro vás připravili i kalkulačku BMR – do té stačí zadat váhu, výšku a věk a vaše BMR vám vypočteme my.

Spočítat BMR

K čemu je BMR dobré znát

Pokud vezmete své BMR a přičtete k němu energii, kterou vydáte během dne navíc, tj. sportem, prací, atd., dostanete číslo, které udává vaši potřebu energie na den. Pokud jste spokojeni se svoji váhou, mělo by se toto číslo zhruba rovnat vašemu energetickému příjmu – co přijmete, to spotřebujete. Když přijmete výrazně více, než spotřebujete, tloustnete. Pokud chcete hubnout, měl by být váš příjem o něco nižší, než denní spotřeba energie. Ale pozor, nic se nesmí přehánět!

Na co je třeba myslet

Výpočet BMR podle výše uvedeného vzorce je nepřesný pro lidi s nestandardní tělesnou stavbou – například pro lidi obézní nebo extrémně svalnaté (kulturisti). Pokud patříte do této skupiny, poraďte se s výživovým poradcem nebo dietologem.

BMR se snižuje s rostoucím věkem a ztrácením svalů. Naopak se ale zvyšuje díky kardiovaskulárnímu cvičení a nárůstu svalové hmoty. Různé nemoci, zkonzumované jídlo a pití nebo teplota a stres mohou BMR ovlivnit. Proto je opravdu třeba ho měřit za laboratorních podmínek.