Ráno vstanete z postele a máte pocit, že byste mohli jít rovnou zase spát? Dny se krátí, sluníčka ubývá a vy se cítíte mizerně.  Možná i vás trápí podzimní únava.

 

S podzimem často přicházejí deprese a mnohem větší únava, než kdykoliv jindy. Možná s únavou bojujete celý den a máte chuť se vším praštit a potom vás svírají výčitky, že vaše výkonnost je na bodu nula. My vám přinášíme několik tipů, kterak zvládnout podzimní chmury s grácií.

1. Dopřejte si spánek

Jelikož vaše tělo potřebuje pravidelné střídání světla a tmy, tak právě zkrácená doba denního světla v tomto období může u citlivějších jedinců vyvolat deprese nebo únavu. Za vznik únavy může spánkový hormon melatonin. Melatonin produkuje epifýza a řídí vlastně vnitřní biologické hodiny. Hormon melatonin vzniká výhradně za tmy. Tudíž v době, kdy je dříve tma se může stát, že jsme ospalejší, právě díky tomuto hormonu. Proto, pokud je to jen trochu možné, tak odpočívejte a zkuste i relaxační cvičení. Nebraňte se tomu zcela, ale naopak pomožte tělu dobít baterky.

2. Přátelé, smích a dobrá nálada

Možná se to zdá jako rada k ničemu, ale v tomto období je opravdu velice důležité, abyste nebyli sami a obklopovali jste se přáteli, kteří dokáží vykouzlit dobrou pohodu a především dostatek smíchu. Máte další důvod, proč zajít s kamarádkou na kávu, skleničku dobrého vína a nebo na svařák. A právě svařák vás nejen prohřeje, ale díky skořici obsažené v nápoji rozpálíte váš metabolismus. No není fajn umět si vše zdůvodnit? :) Nesmíte dát zkrátka šanci smutnému počasí, když nesvítí dostatečně sluníčko venku, tak si musíte slunce vyrobit sami :) a k tomu dopomáhá právě dobrá nálada.

3. Obklopte se barvami

Stačí se podívat z okna ven a pokud zrovna nemáte výhled na krásně podzimně zbarvené stromy, tak většinou uvidíte pouze šeď a mlhu. Proto psychologové doporučují, abychom se obklopili barvami. Pokud zrovna nejste vyznavači barevného oblečení nebo si to z pracovních důvodů nemůžete dovolit, tak si alespoň u vás doma vytvořte oázu barevného relaxu. Červená barva vás dobije energií, zelená barva uklidní, žlutá vám vytvoří pocit sluníčka a třeba fialová vás zavede do mistiky.

4. Vůní proti stresu

Náš mozek s námi díky různým pachům a vůním dokáže pěkně zacvičit. Tak jako například v nekuřákovi dokáže zápach z cigaret vyvolat bolest hlavy, tak například několik kapek z citrusových vonných olejíčků dokáže dodat tělu energii. A proto zkuste v podzimním období aromaterapii. Vonnými olejíčky si můžete zpříjemnit vaše večerní koupele. Zkuste hrnek mléka a 5 kapek levandulového oleje přidat do vany a hned ucítíte, jak se vaše tělo pomalu uvolňuje a zbavuje stresu. Nebo i několik kapek tohoto oleje na polštář vám dopomůže ke klidnějšímu spánku. A pokud v místnosti, kde se musíte soustředit třeba na práci, přidáte do vaší aromalampy pár kapek mandarinkového olejíčku, tak se vám určitě nebudou oči zavírat únavou.

5. Vitamínů není nikdy dost

A v neposlední řadě nesmíme zapomínat na vitamíny, protože v tomto sychravém počasí plném bacilů a virů se musíme pořádně obrnit. Především nepodceňujte množství vitamínu C. Citróny můžete defacto popíjet každý den. Buď postačí čistá voda s pár kapkami tohoto ovoce a nebo zkuste svému tělu dopřát každý den teplý zázvorový čaj s citronem. Zázvor sám o sobě byste měli na podzim konzumovat nejen pro jeho prohřívací účinky, ale i pro složení zázvoru samotného, on totiž dokáže dezinfikovat v trávicím traktu a tím předcházet i nemocím. Pokud dáte na rady tradiční čínské medicíny, tak ta všeobecně v podzimním období doporučuje popíjet prohřívací nápoje. K dochucování takových nápojů je možné používat i skořici.

Tip Fitlia – Nikdy nezapomínejte na pravidelný pohyb. Klidná procházka do nejbližšího parku nebo lesa, který vám nabídne neskutečné barvy opadávajících stromů a zvláštní vůně vlhkého vzduchu s příměsí přicházející zimy, s vámi dokáže naprosté divy. A pokud si ještě po dlouhé procházce dopřejete sklenku něčeho dobrého na zahřátí nebo se přitulíte k milované osobě, tak o depresi nemůže být ani řeč.