Cílem TCM stravování je zajistit pomocí energeticky vyrovnané stravy harmonii těla i ducha. A měla by být i prevencí onemocnění a možná i terapií. Strava TCM je velice rozličná a každá potravina má svoji funkci v těle v souladu s individuální konstitucí a i daným prostředím, ve kterém žijeme. Potraviny jsou děleny na jing a jang energie a také podle teplot a chutí. Někdy je možné potraviny dělit i podle pěti elementů.

Když se stravujete podle TCM (tradiční čínská medicína), tak by to mělo vždy odpovídat danému klimatu a i ročnímu období. Např. v zimě jsou doporučovány potraviny, které prohřejí organismus, v létě si můžete dovolit chladnější. Ve vlhkém prostřední nám jsou nabídnuta jídla, která vysušují a naopak. Potrava TCM má na zřeteli vždy rovnováhu.

Dále tradiční čínská medicína rozeznává 5 základních chutí: hořkou, sladkou, kyselou, slanou a ostrou. Každá tato chuť prospívá organismu jinak. Ostré chutě např. rozptylují stagnaci a podporují fluidum, sladké jsou zvlhčující a hlavně vyživují. Kyselé podporují vstřebávání, hořká potravina nás vysouší a slané změkčují a podporují vylučování.

Kvalita potravin se určuje podle tzv. vitální energie a v Číně jí nazývají Čchi. No a jak by měl tedy vypadat takový „ideální jídelníček“?

Snídaně

Je nejdůležitější pro dráhu sleziny. Doporučuje se vždy snídat v klidu ve stejnou hodinu a teplý pokrm. Nejvíce se doporučuje jahelná kaše (200 g) ze špetkou skořice a rozinkami. Jestli nemáte rádi jáhly, tak si můžete dopřát vařené obilné vločky. Pokud nemáte rádi sladké hned po ránu, tak je povolená i polévka.

Oběd

Zřejmě vás napadne, že po tak vydatné snídani nebude mít hned v poledne pomyšlení na oběd. Vůbec to ničemu nevadí. Tak si můžete dopřát třeba jen lehký salát nebo dušené maso se zeleninou, nejlépe s mrkví.

Večeře

Zde byste se opět měli hlídat a večeřet ve stejnou hodinu, je doporučována 18 hod. Celozrnné těstoviny nebo rýžové nudle s masem jsou ideální. Vše byste měli doplnit zeleninou nebo houbami. A nesmíme zapomínat na oblíbené tofu, které můžete použít namísto masa. Pokud by vás honila večer mlsná, tak není hřích kolem 20 hod. podlehnout rozinkám, fíkům nebo jinému sušenému ovoci.

Pokud se ptáte, co použít v pitném režimu, tak vás asi nepřekvapí, že odpověď zní zelený čaj. Je používán pro jeho silné antioxidační účinky a také snižuje překyselení organismu. Vždy mějte na mysli vyváženost a střídmost.

Je také možné potraviny dělit podle pěti elementů. Dřevo, Oheň, Voda, Kov, Země.

  • Země – tyto potraviny jsou ideální v pozdním létě a v mezidobích tzv. DOJO
  • Dřevo – potraviny jara
  • Oheň – potraviny léta
  • Kov – potraviny podzimu
  • Voda – potraviny zimy

Podrobné dělení potravin podle pěti elementů najdete v této tabulce.

Pokud se chcete cítit vždy skvěle a zdravě, tak je doporučováno jídlo z neutrálních potravin, teplých a osvěžujících. Ale vše chce čas, nejdříve se musíte naučit naslouchat svému tělu, abyste poznali, co potřebuje.