Už se to zase blíží, vánoční kolotoč pečení cukroví, ochutnávání, mlsání a potom nekončící výčitky a předsevzetí, že od nového roku budu držet drastickou dietu. Vánoční pečivo je jednou z nejzákeřnějších kalorických bomb. Obsahuje totiž vydatnou kombinaci sacharidů a tuků. Ale my vám poradíme, jak nad tím zkusit vyzrát.

Odborníci z hnutí STOB doporučují několik následujících rad:

  • Zkuste péci vždy odlehčené verze vašeho oblíbeného cukroví. Věřte, že to opravdu jde. Přidávejte do cukroví vlákninu, můžete vyzkoušet vločky, nastrouhanou mrkev nebo jablíčka.
  • Vyrábějte menší kousky z tenčího těsta a hlavně pečte toho opravdu málo. Zapomeňte na 10 a více druhů cukroví. Někdo řekne, že to peče přeci pro děti – no tak tím spíš toho pečte opravdu méně. Nezapomeňte, že do tří let věku dítěte formujete jeho postavu. Tudíž přemírou cukru mu spíše ublížíte.
  • Cukroví servírujte opravdu až na Štědrý den. Výborně funguje, pokud nemáte cukroví stále na očích. Pokud ho nevidíte, tak si ani nevzpomenete, že musíte něco zobat :).
  • A pokud máte pocit, že jste toho přeci jen napekli hodně, tak přeci není nic snazšího, než cukroví rozdat. O vánocích vás přeci čeká mnoho rodinných návštěv.

1. pravidlo – pravidelnost

Vždy jezte pravidelně, jídlo si rozdělte do 5 pravidelných dávek. Ano, i o vánocích dodržujte pravidelnost stravování. Pokud budete dodržovat toto zlaté pravidlo, tak se vám můžete nakonec stát, že paradoxně o vánocích zhubnete. Je pravda, že v době, která je nyní plná chaosu, shánění dárků a firemních večírků, se jen těžko odolává chutným nápojům a pamlskům, které na nás všude čekají, ale věřte, že se to vyplatí.

2. pravidlo – zkuste porušit tradice

Asi nejoblíbenějším svátečním jídlem jsou právě smažená jídla. Odborníci z Vysoké školy chemickotechnologické v Praze zjistili, že při smažení jídlo snadno zdvojnásobí počet kalorií. A to nemluvíme o tzv. transtucích (transmastných kyselinách), které se tvoří při přepalování omastku nebo jsou v nevhodných tucích, zejména těch ztužených. Na náš kardiovaskulární systém mají ještě zhoubnější vliv než špatný cholesterol. Proto je mnohem lepší, pokud si jídlo připravíte jiným způsobem jako např. dušení, vaření v páře či na grilu. Pokud budete takto upravovat maso, tak si zachová jen zdravý tuk omega3 NMK, což je výborná prevence kardiovaskulárních nemocí.

3. pravidlo – na zdraví

Období, ve kterém se asi více než kdy jindy neustále připíjí na zdraví :). Ale věděli jste hodnoty vašich oblíbených přípitků? Nejvíce kalorií obsahuje tvrdý a sladký alkohol. Pro porovnání- litr piva obsahuje zhruba 1300-1400 kj, víno 2260-2750 kj,  destilát 9000-11 500 kj. A to už ani raději nechtějte vědět, kolik obsahují likéry. Třeba oblíbený vaječnák má zhruba 11 000-13 500 kj a to by průměrná hodnota jídla měla být 8000-1000 kj při normálním sedavém zaměstnání. A raději úplně zapomeňte na slazené limonády.

4.pravidlo – pojď to ochutnat

Je to neskutečná zákeřnost, ale neustálé ochutnávání, i když se to nezdá, nám narušuje pravidlo 5 dávek denně. Nezapomeňte na to, že mezi jednotlivými jídly by měly být minimálně dvouhodinové rozestupy. Takže buď ochutnávání přenechejte někomu jinému a nebo chutnejte opravdu jen na špičku lžičky.

5. pravidlo – pojď ven

Nikdy nezapomeňte na pravidelné procházky, každý den jděte ven i kdyby jen na deset minut. Hlavně neseďte u televize a zkuste odolat všem pohádkám, ke kterým zobete nejrůznější oříšky, chipsy a tyčinky.  Místo těchto společníků k TV mějte na stole raději čerstvé ovoce.