Asi všichni víme, že jsou 4 krevní skupiny, ale možná nevíte, že právě daný antigen krevní skupiny může mnohé ovlivnit.

Aglutinace – shlukování

Pokud imunitní systém těla rozpozná, že do organismu vstoupil cizí antigen, tak tělo automaticky vytváří protilátky. A pokud se protilátka setká s cizím antigenem, dojde k reakci – aglutinace nebo-li shlukování. Tyto protilátky se napojí na virový antigen a stanou se přilnavým. Když jsou buňky, viry, parazité a bakterie aglutinovány, lepí se dohromady a vytvoří shluk, což usnadní jejich likvidaci.

A dnes již víme, že tuto schopnost mají i některé potraviny. Proto, co je dobré pro jednoho, nemusí vůbec vyhovovat druhému člověku s jinou krevní skupinou. A zase naopak.

Jak tedy vypadá správné stravování podle krevních skupin pro vás? Důležité pro určení správných potravin je lektin, což je bílkovina obsažená v potravinách, která se chová aglutinačně nebo-li má aglutinační vlastnosti.

Většinou tyto lektiny obsažené v potravě nejsou životu nebezpečné, 95 % lektinů z naší potraviny je vyloučeno z těla, ale cca 5 % se vstřebává do krve a reaguje s červenými a bílými krvinkami a může je poškodit. A právě proto je vhodné vybírat potraviny dle vaší krevní skupiny.

Krevní skupina 0

Tato skupina je definována jako lovci. A proto jim prospívá intenzivní fyzická činnost a hlavně živočišné bílkoviny. Lovci mají tu schopnost, že bílkovinu a tuky metabolizují na keto látky, které využívají namísto cukrů k udržení hladiny glukózy v krvi.

Maso je vhodné konzumovat 4-6x týdně v množství 100-170 g pro muže a 60-140 g pro ženy. Kuřecí maso je doporučeno konzumovat 2-3x týdně ve stejném množství.

Vhodné potraviny

  • Masa – hovězí, skopové, telecí, zvěřina, jehněcí, srdce a játra – podporují činnost metabolismu.
  • Mořské plody – Treska, makrela, pstruh, sleď, sardinky, okoun, losos, štika, jeseter a mečoun – zvyšují tvorbu hormonů štítné žlázy
  • Zelenina – artyčok, kedluben, čekanka, batáty (sladké brambory), křen, brokolice, cibule, špenát, kapusta, pór, česnek, tykev, řepa, mangold, římský salát, petržel
  • Ovoce – především fíky i sušené, švestky a blumy
  • Tuky a oleje – olivový olej a olej ze lněného semínka
  • Ořechy – vlašské ořechy a dýňová semínka
  • Luštěniny – fazole aduke a azuki, strakaté fazole a hrách černooký
  • Pečivo – chleba z naklíčených zrn
  • Tekutiny – minerální vody, šťáva z černých třešní, ananasový džus a šťáva ze švestek

Lidé s krevní skupinou 0 by si měli dávat pozor na konzumaci mléčných výrobku, protože jejich organismus je špatně tráví.

Nevhodné potraviny

  • Masa – vepřové, husa, šunka a slanina
  • Mořské plody – sumcovité ryby, marinovaný sleď, kaviár, uzený losos, škeble a chobotnice
  • Mléčné výrobky – sýry hermelínového typu, eidam, ementál, čedar, parmezán, sýry typu cottage, tavené sýry, podmáslí, plnotučné mléko, plísňový sýr, syrovátka a zmrzlina
  • Tuky a oleje – kukuřičný olej, podzemnicový olej a saflorový olej
  • Ořechy – kešu ořechy, liči, arašídy, arašídové máslo, pistácie a mák
  • Luštěniny – fazol šarlatový, fazol modrý a čočka
  • Pečivo – pšeničný a vícezrnný chléb, kukuřičné a bílé pečivo
  • Tekutiny – jablečná a pomerančová šťáva, jablečný mošt, káva, černý čaj, coca-cola, destiláty a různé limonády

Krevní skupina A

Tato skupina je definována jako pěstitel.

Dr. D’Adamo vysvětluje ve svém spisu o krevních skupinách, že skupina A znamená agrarian neboli pěstitel. Krevní skupina vznikla v Asii či na Středním Východě zhruba před 25 000-15 000 lety, jako odpověď na nové podmínky prostředí. Hlavním rysem této kultury bylo zemědělství a domestikace zvířat.

Těmto lidem nejvíce prospívá vegetariánství. Mají totiž velice citlivý trávicí systém. Proto je důležité mít čistou a organicky pěstovanou přírodní stravu. Tito jedinci mívají vrozené predikce např. pro srdeční choroby, diabetes. Skupina A je naprostým opakem skupiny 0.

Vhodné potraviny

  • Masa – jedinci s touto skupinou by si měli vybírat jen libová drůbeží masa a konzumovat 1-3x týdně v množství 100-170 g pro muže a 60-140g pro ženy. Ostatní masa se doporučují jen velice příležitostně.
  • Mořské plody – sardinky, treska, pstruh, kanic, okounek, makrela, hlemýždi, polorejnok, bělomasé ryby, mořská štika, losos a siven
  • Mléčné výrobky – sójové mléko a sójový sýr
  • Tuky a oleje – olivový olej a olej ze lněného semínka
  • Ořechy – arašídy, arašídové máslo a dýňová semínka
  • Luštěniny – azuki, čočka, červená sója, strakaté a zelené fazole a hrách černooký
  • Pečivo – chléba z naklíčených zrn, chléb z naklíčené pšenice, rýžový koláč a chléb ze sójové mouky
  • Zelenina – je velice důležitá, protože zajištuje přísun enzymů, minerálů a antioxidantů – římský salát, slunečnice topinambur, ibišek jedlý, mangold, červená cibule, brokolice, mrkev, žlutá cibule, čekanka, petržel, pastinák, tempeh, dýně, česnek, špenát, křen, kapusta, řepa, kedluben
  • Ovoce – meruňky, citróny, ostružiny, ananas, borůvky, blumy, třešně, klikev, fíky, švestky, rozinky
  • Tekutiny – kafe, zelený čaj, červené víno, šťávy (meruňková, grapefruitová, mrkvová, ananasová, celerová, švestková, třešňová) a voda s citrónem

Nevhodné potraviny

  • Mořské plody ančovičky, kaviár, barakuda, měkkýši, vyza, placka, škeble, krabi, sumcovité ryby, raci, úhoř, chobotnice, platýs, ústřice, žáby, hřebenatka, garnát, halibut, sleď, kalmar, uzený losos, želvy, humr
  • Mléčné výrobky – veškeré plísňové sýry, cottage, máslo, ementál, podmáslí, gouda, sýry druhu hermelín, camembert, plnotučné i odstředěné mléko, zmrzlina, čedar, parmezán a i syrovátka
  • Tuky a oleje – kukuřičný olej, podzemnicový olej, sezamový olej, bavlníkový olej
  • Ořechy – para ořechy, kešu a pistácie
  • Luštěniny – modré, červené, měsíční a obecné fazole a semena tomarindu
  • Pečivo – tvrdá pšenice, vícezrnný chléb, vysokoproteinový chléb, celozrnný pšeničný chléb a suchary z pšeničných otrub
  • Zelenina – čínské, bílé a červené zelí, paprika, španělské, řecké a černé olivy, lilek, lilek, batáty, houby, rajčata a sladké brambory
  • Ovoce – banány, papája, kokosové ořechy, reveň, mano, mandarinky, meloun a pomeranče
  • Tekutiny – pomerančová, papájová a rajčatová šťáva, pivo, sodovky, destiláty, limonády, minerálky a černý čaj

Jak se stravovat, pokud máte krevní skupinu B nebo AB, se dozvíte v pokračování článku.