Trápí vás občas prudká bolest palce nohy, patního kloubu nebo prvního nártního kloubu? Potom je možné, že můžete hovořit o dnavém záchvatu, kdy dochází k zánětu postiženého kloubu a k jeho zčervenání, otoku a vzniku extrémní citlivosti na dotek.

Pochopitelně, že nejsme lékaři, ale můžeme vám pomoci s orientací v jídelníčku pokud vás toto onemocnění jménem dna potkalo.

Co je vlastně dna a její příznaky

Jedná se o chronické onemocnění, které se vyznačuje především zvýšeným množstvím kyseliny močové ve tkáních těla. Pokud se ptáte, jak se vám to mohlo stát, tak může být z určité části na vině genetická predispozice a pak se také může dna ukázat, pokud vaše životospráva není zrovna ukázková. Kyselina močová je odbourávána z těla ven prostřednictvím ledvin, ale  zhruba jen z 10 % a zbytek se vlastně vrací zpět do těla. K tomu, že naše tělo nedokáže odbourat kyselinu močovou, přispívají tzv. puriny.

Optimální hodnoty kyseliny močové

Vyšetření krve

  • Muži: 220 – 420 μmol/l
  • Ženy 140 – 340 μmol/l

Vyšetření moči

  • Muži i ženy: 1,5 – 4,5 mmol/d

Puriny? Co to je? Kde je najdeme?

Trocha odbornosti a poučení nikdy neuškodí. Puriny jsou součástí lidského organismu a patří mezi základní součásti DNA a RNA. Říkáte si, tak kde je problém? Problém nastává ve chvíli, kdy narůstající množství purinů nedokáže organismus již odbourat. A kde se tedy typuriny berou? Z potravy! Puriny najdeme hlavně v živočišných potravinách jako jsou vnitřnosti (játra, mozeček, krky.), ale pozor i na chemické dochucovací směsi jako např. ochucovadlo polévek, sojovky, masové kostky a nejrůznější konzervy.

 Nízkopurinová dieta

Čemu se vyhnout

  • Není vhodný alkohol včetně piva a vína
  • Konzumace kávy a čaje
  • Maso – zvěřina, vnitřnosti (mozeček, játra, ledvinky), uzené maso, bifteky, úprava smažením
  • Uzeniny – všechny druhy salámů, paštika, šunka
  • Tuky – slanina, tučné pokrmy, smažená jídla
  • Mléčné výrobky – zrající a plísňové sýry
  • Vejce – vejce na slanině, velké množství a časté podávání majonézy
  • Ovoce a zelenina – rebarbora, špenát, květák
  • Polévky – masové vývary, sáčkové polévky, vývar s játrovými knedlíčky, luštěninové polévky
  • Příkrmy – smažené bramborové hranolky, luštěniny (čočka, hrách, fazole)
  • Moučníky a sladká jídla – čokoláda, smažené druhy
  • Koření – masové extrakty, masox, polévkové koření, příliš ostré pokrmy s kari, chilli, pepřem, houby
  • Alkohol – jeho konzumace by neměla přesáhnout 30 g alkoholu na den, což odpovídá cca 3 dl vína, ½ litru piva nebo 50 ml destilátu

Co přidat do jídelníčku

  • Hnědá rýže, kukuřice
  • Vařené zelí nebo kapusta, celer, mrkev, pečené sladké brambory, cibule, datle
  • Čerstvá dužina z kokosu, avokády, med, hrozinky
  • Zakysané mléčné výrobky, (jogurt, tvarohový farmářský sýr, kysaná smetana)
  • Čerstvé kaštany/mandle (ne vařené)
  • Banány, hrušky, jahody, třešně, pomeranče, kiwi, grepy
  • Čerstvé neslazené ovocné džusy (chlazené nebo mražené – ne z brusinek) a pečené brambory (ne bílé brambory).

Ukázkový jídelníček na jeden den

Strava by měla obsahovat denně asi 500 g zeleniny a 100 g ovoce.

Jednou týdně je možné zařadit do stravy tzv. odlehčovací den, při kterém se konzumuje pouze zelenina a ovoce v množství 1 – 1,3 kg, syrové či tepelně upravené, rozdělené do pravidelných dávek za současného dodržení pitného režimu.

  • Snídaně: Dva plátky celozrnného chleba s lučinou, pomeranč, bylinkový čaj, sklenice vody
  • Svačina: Strouhaná mrkev s jablkem, sklenice vody
  • Oběd: Losos, vařené brambory, zeleninová obloha, sklenice vody
  • Svačina: Čerstvé nebo kompotované třešně (podle lidové medicíny obsahují látky pomáhající při dně)
  • Večeře: Kuskus se zeleninou, bylinkový čaj, sklenice vody