Jste v posledním, tedy třetím, trimestru těhotenství a hlavou se vám honí myšlenky, zda samotný porod vůbec zvládnete a jestli dokážete správně například zatlačit a komunikovat v průběhu porodu?

Vyčítáte si, že jste nikam nechodila cvičit ani na těhotenskou přípravu? Nebojte, zkusíme vám i nyní pomoci a přiblížit a poradit, jak natrénovat dýchání pro první i druhou dobu porodní.

Vždy mějte na mysli, že cvičení ve třetím trimestu by mělo být v kratších intervalech a především se věnujte posilování prsních a hýžďových svalůcvikům na uvolnění kyčlí a SI skloubení. A v neposlední řadě určitě zkuste trénovat dýchání pro první a druhou dobu porodní.

Břišní dýchání

Lehněte si na záda, lehce a pohodlně pokrčte nohy. Dejte dlaně na bříško, tak abyste vnímala svoje dýchání. Mějte na paměti, že hluboké nádechy děláte vždy nosem a snažte se co nejvíce otevřít svůj hrudník. Výdech opět hluboký do břicha a vždy ústy. Nádech i výdech prodlužujte na 6, 8, 10 sekund.

Povrchové krátké dýchání

Stojíte mírně rozkročené a s mírným předklonem. Dlaň jedné ruky si položte na horní část hrudníku a druhou opět na bříško. Rychle a krátce vdechneme a ihned okamžitě rychle a krátce vydechneme. Mějte na paměti, že toto dýchání musí být pouze povrchové, tudíž pouze hrudníkem. Rovněž můžete toto dýchání nacvičovat i v leže.

Zadržení dechu

Lehněte si na záda, lehce a pohodlně pokrčte nohy. Hluboký nádech, hluboký výdech. Znovu hluboký nádech a zadržíte dech na 20 sec. Poté znovu až zkusíte vydržet po dobu 60 sec., což je doba jedné děložní kontrakce. Pokud nejste schopné vydržet 60 sec., tak se doporučuje tzv. přivzdechnutí. Jakmile máte pocit, že už dál nevydržíte se zadržením dechu, tak si ještě krátce přivdechněte a dál držte dech.

Druhá doba porodní

Pro tuto dobu je dobré natrénovat tzv. porodní polohu. Samotná porodní poloha není moc pohodlá a někdy může rodičkám dost znesnadnit samotný porod, obzvláště pokud do té doby  ani nevěděly, jak poloha vypadá. Já sama jsem toho důkazem.

Jak na to? Lehněte si na záda, rukama chyťte dolní končetiny pod koleny, přitáhnete si je k hrudníku. Zvedněte hlavu z podložky a přitahujete si kolena k ramenům a do strany. Lýtka by měla být zcela uvolněná. V této poloze můžete i trénovat zadržení dechu. Hluboký nádech, hluboký výdech, hluboký nádech a zadržení dechu dělejte před přitlačením brady k hrudníku.

Tip Fitlia: při samotném porodu, kdy budete tlačit, tak zkuste mít zavřené oči, aby vám moc nepopraskaly žilky v očích a pokud budete provádět přivdechnutí, tak nezaklánějte hlavu, protože by trpěla krční páteř a tlačení při výdechu by bylo spíše do konečníku, což nechcete.