Jojo efekt je strašák všech věčně hubnoucích tlouštíků. Proč vzniká a jak se mu dá zabránit? A proč jižní národy netloustnou?

Jojo efekt získal své jméno podle známe hračky, kterou spouštíte z ruky dolů a ona se vrací nahoru. A stejně tak se často zachová vaše váha při dietě a hlavně po ní. Obvykle to funguje tak, že pracně shodíte pět kilo a přiberete sedm. Pokud to takto zopakujete vícekrát, může se vám také stát, že po pár dietách máte o 15 – 20 kilo více a to asi nebylo cílem.

Jak vzniká jojo efekt?

Za jojo efekt mohu naše geny, ve kterých máme zakódováno, že po období hojnosti může přijít období hladu a je třeba si udělat zásoby.

Pokud držíte dietu, tělo strádá a hubne, potud je to v podstatě v pořádku. Jenže každá dieta jednu skončí, vy si řeknete, že váha je v pořádku a vrátíte se k původní životosprávě. A tělo si řekne, že začalo období hojnosti, ale že určitě zase přijde období hladu a začne si dělat zásoby. A tloustnete.

Takto to chodilo tisíce let, v létě bylo jídla relativně dost, v zimě lidé hladověli. To, že několik málo let už nám nic takového nehrozí, na tom nic nemění a než se v našich genech tyto instrukce přepíší novými, bude to asi ještě pár tisíc let trvat.

Všimněte si jedné zajímavosti – v jižních zemích je méně obézních lidí. Je to způsobené tím, že v teplých krajích bylo vždy relativně dost jídla, resp. nebyly tam tak tuhé zimy a proto mají jižní národy v genech trochu jiné instrukce a tak velké zásoby si netvoří.

Jak se jojo efektu vyhnout

Základní rada je ta, že nesmíte věřit na žádné zázračné diety a už vůbec ne na ty, které slibují zhubnutí bez jojo efektu. Jakékoliv omezení příjmu potravy povede dříve či později k jojo efektu, pokud se vrátíte k původní stravě.

Jojo efektu se tedy vyvarujete pouze celkovou změnou životosprávy a životního stylu. Pokud například vynecháte sladká a tučná jídla, začnete jíst drůbež a zeleninu a k tomu si občas zaběháte, půjde váha dolů. A když si nový životní styl udržíte, nebude mít vaše tělo žádný důvod tvořit si zásoby. V podstatě nesmíte tělu dát najevo, že skončilo období hladu nebo nějakého strádání. Tělo si musí zvyknout, že váš nový jídelníček je normální stav.

Samozřejmě, že výše uvedené se snadno řekne, ale o něco hůře uskutečňuje. Pokud nemáte dostatečně silnou vůli, zkuste do své změny životosprávy zapojit rodinu nebo kamarády. I tady platí, že ve dvou (a více) se to lépe táhne. Pokud na sebe budete navzájem dohlížet třeba s kamarádkou, bude cesta k vysněné váze snazší. Nejjistějším způsobem je pak samozřejmě zapojení odborníka na výživu.