Pokud rádi zkoušíte nové trendy ve stravování, tak by vám ve wish listu neměla chybět kolonka RAW FOOD. Už z překladu je jasné, že se bude jednat pouze o syrové potraviny. Používá se i označení „živá strava“.

Hlavní princip spočívá v tom, že by potraviny neměly být nijak chemicky ani průmyslově upravené. Vše vychází na základě poznatků, že pokud potravinu takto upravíte, tak ztrácí veškeré hodnoty, ničí se živiny a nejen, že se tím stávají nezdravými, ale mohou být i karcinogenní nebo dokonce toxické.

Rozhodně to neznamená, že budete konzumovat to, co se ještě hýbe. Zkrátka se jedná o syrovou stravu. Neboť právě syrová strava je plná enzymů, minerálů a vitamínů. Ve zkratce, při tomto stravování na vás čeká především, ovoce, zelenina, ořechy, semínka, různé obilniny. Zkrátka princip raw food stravy znamená, že živá strava je pro organismus nejpřirozenější a nejzdravější.

Hlavní výhoda a přínos raw food stravování je, že vás detoxikuje. Voda obsažená v této stravě ředí krev a proto se toxiny dostávají z těla ven. Po určité době se dá říci, že při této stravě budete mít dokonale čisté tělo. S tím je právě spojený další velmi oblíbený 30 day raw food challenge.

Váš jídelníček raw food by měl obsahovat především ovoce a zeleninu. Doporučuje se 80 % syrového jídla a pouze 20 % uvařeného. Je pochopitelné, že úplně vše se jíst syrové nedá a proto se doporučuje, aby bylo jídlo upraveno při nejnižší možné teplotě nebo na páře. Pokud sníte syrovou zeleninu dodáte tělu 10x více živin, než pokud sníte stejné množství uvařené zeleniny. Je známo, že při vaření zničíte cca 85 % živin. A touto vařenou stravou také tělo postupně ztrácí přirozené enzymy, které má v těle a potřebuje je na trávení takto upravených potravin.

Určitě je na zvážení každého, zda tento typ stravování bude vyznávat po zbytek život. Ale pokud to budete brát jako očistnou kůru pro dobití baterek několikrát do roka, tak vám to určitě neublíží.

Výhody raw food

  • vysoký obsah draslíku, hořčíku, vlákniny a kyseliny listové
  • zvýšení energie
  • studie udávají zlepšení psychického stavu (i když tyto výzkumy nejsou celoživotní)

Nevýhody raw food

  • z celostního pohledu pro mnohé energeticky nevyrovnaná, ochlazující a nedostatečná výživa
  • může hrozit nedostatek vit B12
  • při konzumaci syrového masa nebo vajec je vyšší riziko mikrobiální nákazy
  • nižší vstřebávání lykopenu nebo karotenoidů

30 day raw food challenge

Když se vrátíme k 30 day raw food challenge, tak musíme konstatovat, že většina příznivců této výzvy se shoduje na určitých bodech

  • zejména úbytek tuků na břiše a lepší prorýsovanost břišních svalů
  • dostatek energie, která vás neopouští ani v průběhu dne
  • pravidelná ranní stolice
  • snížení plaku na jazyku při ranní hygieně
  • zlepšení glukozy, navýšení hodnot železa