Možná jí mnoho z nás ve školních jídelnách odmítalo, jenže to jsme ještě nevěděly, že díky ní můžeme být krásné, štíhlé a zdravé. Červená řepa je zelenina, která startuje náš metabolismus a pomáhá v detoxikaci těla.

Účinné látky v řepě

Betakyanín obsažen v červené řepě je silný antioxidant, který nám v těle pomáhá čistit játra, ledviny, žlučník i střeva. Zároveň je řepa vysoce zásaditá zelenina, která dokáže potlačit viry a bakterie, což by se nám mohlo v nadcházejícím podzimním období hodit.

Obsahuje selen, křemík, kyselinu listovou, rubidium a cezium. Selen obsažený v červené řepě pomáhá zbavovat mozek jedovatých kovů, jako je např. hliníkKyselina listová upravuje srdeční činnost a krevní tlak a křemík posiluje kosti, cévy a kůži. Veškeré látky, které řepa obsahuje, jsou cenným pomocníkem pro zvýšení imunity a nastartování metabolismu.

Červená řepa ve zkratce

  • podporuje peristaltiku střeva, čímž odstraňuje zácpu
  • podporuje činnost žaludku a žlučníku
  • odstraňuje z těla jedovaté látky
  • vytváří vazivové tkáně
  • zesiluje stěny cév
  • zlepšuje využití bílkovin
  • zajišťuje duševní pohodu
  • zpevňuje pokožku
  • napomáhá při alergiích
  • aktivuje tvorbu červených krvinek
  • má kladný vliv na revma
  • je cenným pomocníkem v boji proti mykózám

Červená řepa a hubnutí

Pokud byste chtěla vyzkoušet červenou řepu, která se doporučuje při očistných kůrách, díky kterým můžete krásně zhubnout a ještě být zdravější, tak si prosím dejte pozor na reakce vašeho těla. Jelikož se jedná o detoxikaci, může vaše tělo reagovat v podobě migrén, pálení žáhy nebo drobných pupínků. Tato detoxikace, díky které i zhubnete, se většinou provádí v průběhu 28 dní. V této době budete pojídat pouze pokrmy připravené z řepy, v krajním připadě můžete zkusit přílohu v podobě rýže, ale jinak nic jiného.

Recepty z červené řepy

Pomazánka z vařené řepy

Ingredience: 250 g měkkého tvarohu, 10 g olivového oleje, 1 lžička mletého kmínu, 150 g uvařené řepy, 15 g strouhaného křenu, špetka oregána, 70 g cibule, mořská sůl podle chuti.

Postup: Zchladlou a oloupanou řepu nastrouháme na jemno, cibuli si pokrájíme na drobno. Veškeré suroviny potom smícháme dohromady a podáváme s pečivem nebo jinou přílohou podle chuti.

Salát z červené řepy s ořechy

Ingredience: 300 g řepy, hrst vlašských ořechů, 150-200 ml zakysané smetany, mořská sůl dle chuti.

Postup: Syrovou řepu oloupeme a na jemno nastrouháme, přidáme smetanu ořechy a dochutíme. Necháme v lednici vychladit. Doporučujeme ke grilovanému masu.

Pečená řepa s fetou

Ingredience: 350 g řepy, 200 g fety, mořská sůl, čerstvý tymián, olivový olej, 150 g špenátu

Postup: Řepu nakrájíme na kolečka a rozložíme na pečící papír na plech. Zakapeme dle chuti olivovým olejem, osolíme a přidáme tymián a dáme do trouby na 220 °C. Pečeme cca 45 minut. Před koncem přidáme k řepě listy čerstvého špenátu a kousky fety. Vše promícháme a pečeme ještě 15 minut. Je to vynikající hlavní jídlo a pokud byste neměli sýr feta, tak zkuste třeba ovčí sýr.